Gezond Gezin – Paaseitjes en Chocolade

Gezond Gezin – Paaseitjes en Chocolade

Ingrid Stieber No Comment
Afvallen Kind en Voeding Kinderen

Lekker Pûh!!! Pasen!!!

Pasen vieren we met een eitje bij het ontbijt. Bijna niemand slaat het eitje over tijdens deze dagen.

Een goed moment om voor nu en altijd meer te leren over eieren.

Alle eieren van de kip lijken hetzelfde in de winkel en toch is dit niet zo. Als je goed kijkt zit er op ieder eitje een code gestempeld. Let hierbij altijd op het eerste cijfertje. Er zit ongelooflijk veel verschil in kwaliteit van leven voor de kip die het ei heeft gelegd.

Code 0: Biologisch – Dit zijn de diervriendelijkste eieren. Deze kippen hebben een fijn leven waarin ze vrij buiten en binnen kunnen rondlopen.

Code 1: Vrije uitloop – Deze kippen hebben een behoorlijk goed leven met een uitloopje naar buiten.

Code 2: Scharrelei – Anders dan je zou denken, komen deze kippen nooit buiten. Ze leven in een grote stal.  (Er is één ei met code 2 dat wel diervriendelijk is: het Rondeel ei met 3 Beter Leven sterren *** van de Dierenbescherming. Deze kippen komen wel buiten).

Code 3: Legbatterij- Deze eieren worden nog veel verkocht. Zeer dieronvriendelijk, de kippen zitten hun leven lang in een kleine saaie kooi en komen niet buiten. Bron: www.wakkerdier.nl

Net als met verpakking van sappen en koeken is het een goed idee om niet op de opdruk van de eier-doos te letten. Een doos eieren kan mooi grasgroen zijn terwijl er code 3 eieren in zitten.

Die zijn dan dus van kippen die nog nooit t groen van gras  hebben gezien.

Nu je deze codes op de eieren kan ontcijferen weet je vast voor welke code je gaat kiezen met Pasen en ……. alle andere dagen van het jaar.

Bron van eiwitten Eieren zijn rijk aan alle essentiële aminozuren. Bovendien zijn ze een bron van biologische, hoogwaardige eiwitten. Tot slot bevatten eieren nuttige stoffen als ijzer, choline, foliumzuur en de vitamines B2, B12, E en D.

Versheid Om erachter te komen of een ei nog vers genoeg is om te eten, hoef je deze alleen maar in koud water te leggen. Hoe meer de bolle kant omhoog komt drijven, hoe ouder het ei is. Dat komt door de luchtkamer van het ei. Deze wordt groter, naarmate het ei ouder wordt. Oude eieren zijn niet goed voor de gezondheid maar natuurlijk wordt de versheid van een ei ook gecontroleerd voordat het in de winkel terechtkomt.

Cholesterolgehalte Het idee dat veel eieren eten slecht is voor je cholesterolgehalte, is niet helemaal waar. Zolang je niet meer dan 300 mg cholesterol per dag binnen krijgt en weinig andere producten eet met verzadigde vetten, zit je goed. Bij een ei is het wit vrij van cholesterol, de eidooier bevat 200 mg. Je kunt dus als kind zonder problemen twee  eieren per week eten.

Een eitje van de kip bevat ongeveer 75 Kcal. En daar neem je er bij het Paas ontbijt 1 van. Chocolade eitjes zijn zo verleidelijk dat bijna iedereen er wel meer dan 1 van lust. maar Chocolade eitjes bevatten 1400 Kcal per 250 gram!

Kleine paaseitjes (8 gram/stuk)

Paaseitje witte chocolade – 45 kcal
Paaseitje melkchocolade – 45 kcal
Paaseitje pure chocolade – 40 kcal
Paaseitje gevuld (lichte vulling ) – 37 kcal
Paaseitje gevuld (zware vulling, noot/praline) – 52 kcal

Grote paaseieren (50 gram/stuk)

Paaseieren witte chocolade – 270 kcal
Paaseieren melkchocolade – 270 kcal
Paaseieren pure chocolade – 260 kcal
Paaseieren gevuld (lichte vulling) – 232 kcal

Gezonde Chocolade Tip voor Pasen

In stukjes 70% pure chocolade die gesmolten worden in een pannetje op laag vuur en een schepje Stevia erdoor is het ook leuk om een appel  te dopen. Voor de chocola hard wordt kun je de appel in amandelsnippertjes en stukjes cranberry dippen.

Pure chocola, zonder suiker maar met de heerlijk zoete stevia om een gezonde appel.

Eet smakelijk en vrolijk Pasen!!!

 

Leave a Reply

Lekker Puh!!!

Advies en Begeleiding van uw Kind naar een gezond gewicht Deze Blog is een initiafief van Ingrid Stieber. van LekkerPuh.net
U kunt hier informatie lezen over leuke manieren om Kinderen zich bewust te laten worden van hun eigen gezonde gewicht.
Op een ontspannen manier maar wel effectief bewegen hoort daar ook bij.

Updates via E-mail ontvangen?
Voer je email adres in:

Site updates ontvang je via FeedBurner