Tips voor tienermeiden – Menstruatiepijn en gezondheid

Tips voor tienermeiden – Menstruatiepijn en gezondheid

Ingrid Stieber No Comment
Afvallen voor junior kinderen pubers De hormoonspecialist Dieet Overgewicht en menstruatie Tieners en overgewicht

Buikpijn tijdens het ongesteld zijn, menstruatiepijn, dysmenorroe….

Welke omschrijving je ook gebruikt voor die pijn in je buik, het is gewoon iedere maand weer super lastig!

Bij het ene meisje is het zeurende buikgevoel goed vol te houden en bij de ander trekt de pijn helemaal door tot in de rug. Dan is het niet te doen om normaal te sporten of soms niet een mogelijk om naar school te gaan.

Pijnlijke menstruatie is de belangrijkste oorzaak van schoolverzuim bij meisjes.

Martine van Leeuwen - hormoonspecialist voor meisjes met overgewicht

Martine van Leeuwen – hormoonspecialist voor meisjes met overgewicht

Speciaal voor puber meiden die ook tijdens de menstruatie graag goed voor zichzelf zorgen en liever niet gaan snoepen en verveeld met buikpijn op de bank willen hangen heeft onze hormoon specialist Martine van Leeuwen handige tips:

Blijf gezond eten! Jouw lichaam heeft nu extra veel behoefte aan de vitamines, natuurlijke suikers en vezels van fruit en aan al het goede van groente. In deze periode staan snacken en snaaien de behoefte en het herstel van jouw lijf zwaar in de weg.

Eet dagelijks vooral veel groente, in alle kleuren, groene smoothie voor pubermeisjes met overgewichtminimaal 300 gram groente per dag. Groente levert stoffen die je lever nodig heeft om je gebruikte hormonen weer af te breken. Wanneer hiervan te veel in je lichaam blijft kan dit pijnlijke menstruaties tot gevolg hebben.
Drie ons groente per dag naar binnen krijgen is een hele klus. Verdeel daarom de groente over de dag.
Je kunt de dag bijvoorbeeld starten met een groene smoothie
In je lunchtrommel stop je wat wortelen /paprika/ tomaatjes of wat je lekker vindt. Brood met kaas kan extra lekker zijn met een blaadje sla en komkommer er tussen. En ’s avonds neem je nog een schep extra groente.

geen suiker voor kinderen met overgewichtVermijd voedingsmiddelen met toegevoegde suikers.
Een paar! blokjes pure chocolade (cacao 80% of meer), kan wel helpen tegen de pijn. Dit komt door de magnesium. Bovendien verhoogt het je serotonine gehalte waardoor je je ook weer iets lekkerder voelt!

Het kan zinvol zijn om een magnesium supplement te nemen als je niet voldoende magnesium via de voeding binnenkrijgt. Neem een goed supplement (magnesium Bisglycinaat of magnesiumcitraat) 400 mg per dag. Hier start je een aantal dagen voor de menstruatie begint mee. Wanneer je te veel magnesium binnenkrijgt kan dit dunne ontlasting tot gevolg hebben. Dit is verder niet schadelijk. Halveer dan de dosis.

Neem als tussendoortje een klein handje ongezouten noten of een paar gedroogde dadels en vijgen. De goede stoffen geven je energie en het ijzer in de noten en gedroogde vruchten helpen jou veel beter om je snel beter te voelen dan de ongezonde suikers in chocolade.

Kun je niet intensief sporten door de pijn in je buik? Blijf dat toch in beweging door bijvoorbeeld een wandeling in de buitenlucht te maken. Beweging zorgt voor een betere bloedsomloop en dus ook voor een beter herstel.

Neem na de wandeling of schooldag eens een warme douche of warm bad.

Maak huiswerk met een bak warme kruidenthee en drink voldoende water.

Maak je huiswerk met een warme kruik / kersenpittenzak op je buik.

Een (ayurvedische) massage van de buik met etherische olie kan ook goed helpen.

Zorg dat je je kan ontspannen. Jij weet zelf ook wel dat dit lamlendige gevoel tijdelijk is en dat je volgende week weer helemaal top fit bent om alles te doen waar je nu niet aan toe komt. Gewoon ontspannen is niet altijd makkelijk. Wat je daarbij echt kan helpen is bijvoorbeeld yoga en mindfulness.
Er is zelf speciale yoga voor vrouwen met klachten van de menstruatie

Voor meer informatie over vrouwengezondheid,hormonen en anticonceptie kun je terecht op de site van Martine van Leeuwen: www.hormoonconsulente.nl

 

Leave a Reply

Lekker Puh!!!

Advies en Begeleiding van uw Kind naar een gezond gewicht Deze Blog is een initiafief van Ingrid Stieber. van LekkerPuh.net
U kunt hier informatie lezen over leuke manieren om Kinderen zich bewust te laten worden van hun eigen gezonde gewicht.
Op een ontspannen manier maar wel effectief bewegen hoort daar ook bij.

Updates via E-mail ontvangen?
Voer je email adres in:

Site updates ontvang je via FeedBurner